Pírcing oral: un perill per a la salut bucodental

Els pírcings poden ocasionar greus lesions a la boca

Els pírcings orals i facials s’han popularitzat els darrers anys, però cal tenir present que poden provocar efectes negatius en la salut. Els odontòlegs alerten dels perills que pot comportar aquesta moda com els presentats en l’article “Piercing oral: una amenaza para la salud periodontal” (COEM, 2008) i que aquí destaquem.

15 possibles complicacions per causa de pírcings orals

De pírcings n’hi ha de molts tipus. Els 3 principals són el labrette, el barbell i l’anell i es col·loquen generalment a la llengua, els llavis i les galtes. Si no es prenen precaucions adequades durant la perforació i col·locació d’aquests i no se segueix una bona higiene posterior, es poden presentar diferents complicacions:

1. Dolor i inflamació. És molt comú que a les 6 o 8 hores posteriors a la perforació de la llengua els teixits comencin a inflamar-se i que aquesta inflamació perduri fins els 4 dies. Els ganglis submentonians i submandibulars també poden inflamar-se i mantenir-se inflamats durant setmanes.
  2. Hemorràgies. La llengua és un òrgan molt vascularitzat amb una artèria, la vena lingual, el nervi trigemin, etc., així que hi ha risc elevat de perforar algun d’aquests per error i provocar una hemorràgia difícil de controlar.
  3. Alteració del gust i/o de la funció motora de la llengua.
  4. Entre un 10% i un 20% dels pírcings s’infecten localment pels estafilococs aureus, els estreptococs del grup A i/o les pseudomones. A la boca hi ha moltes bactèries que poden infectar els teixits al ser perforats. Aquest risc existeix durant la perforació i la cicatrització i també a posteriori sobretot si la persona manipula constantment el pírcing. És important estar alerta a les infeccions sobretot si es presenta febre, calfreds, tremolors i envermelliment de la zona.
  5. Transmissió de virus, càndides o bactèries. Existeix el risc d’infecció per: VIH, herpes, Epstein-Barr o Hepatitis B, C i Delta, Tètanus, pseudomones, estafilococs aureus, estreptococs, etc., degut a una mala higiene, no esterilització dels instruments o mal aïllament del camp local.
  6. Al·lèrgia i dermatitis. És important tenir present les al·lèrgies a determinats materials a l’hora de col·locar el pírcing.
  7. El contacte del pírcing amb les dents i l’hàbit de moure’l amb la llengua, pot esquerdar i fracturar les dents, reconstruccions dentals i fundes.
  8. Recessió gingival. El contacte constant del pírcing amb la geniva pot generar un lleu, moderat o sever retrocés de la geniva deixant a la vista les arrels. Les principals conseqüències són: deterior estètic, hipersensibilitat dental i càries radicular.
  9. Halitosi i càries. La part interior del pírcing pot acumular placa bacteriana i càlcul ocasionant halitosi i fomentant l’aparició de càries.
  10. Malposició dental. Tenir un pírcing als llavis, a la llengua o a les galtes pot interferir en la mossegada ja que es produeix un desequilibri de les forces musculars de la llengua.
  11. Alteració de la parla. Tenir un objecte de metall a la boca estimula la producció de saliva interferint en la pronunciació de consonants com la l, la t, la r o la s.
  12. Hipersensibilitat polpar.
  13. Mala cicatrització.
  14. Esquinçament de la carn.
  15. Dificultat en l’aspiració i ingesta d’aliments.

Pírcing oral: un perill per a la salut bucodental 0