sensibilitat-dental-dentista-granollers-castellsagué

Hipersensibilitat dental

La hipersensibilitat dental sol ocasionar moltes molèsties. Descobreix-ne les causes i com reduir-ne les molèsties.

La sensibilitat dental o hipersensibilitat dentària és un dolor intens no permanent (transitori) que es produeix quan la dentina queda al descobert al perdre la seva protecció natural.

La hipersensibilitat dental afecta a 1 de cada 7 persones adultes.

parts-dent-dentista-granollers-castellsagué-esmalte-i-dentinaLa dentina pot quedar al descobert degut a un desgast excessiu de l’esmalt que la recobreix o bé per la retracció de la geniva (que la geniva “encongeixi” i deixi part de la dent al descobert). Quan això succeeix, els túbuls dentinaris, que connecten l’exterior de la dent amb les terminacions nervioses d’aquesta, queden “oberts” permetent que els estímuls externs (com els canvis de temperatura) arribin al nervi i causin dolor.

Símptomes:

El dolor provocat per la hipersensibilitat dental sol ser fàcilment identificable ja que és un dolor puntual, intens, de curta durada, localitzat a la dent que es pateix i només es produeix quan rep l’estímul que el provoca. Els estímuls més habituals solen ser: al raspallat dental, menjar aliments i begudes molt fredes o calentes i molt dolces o àcides, aspirar aire fred…

Causes:

Les causes de la hipersensibilitat dental solen ser les següents:

• Ingerir aliments i begudes àcids com els refrescos carbonatats o els sucs de fruita pot erosionar la dent o descalcificar-la.
  • Raspallar-se les dents amb massa força, utilitzar un raspall de dents massa dur i/o una pasta de dents massa abrasiva.
  • Patir recessió gingival (que la geniva es retrau) al raspallar de forma inadequada o per un problema periodontal com la gingivitis fa que la dentina queda exposada.
  • Ser bruxista: pressionar i/o refregar les dents desgasta l’esmalt dental i l’exposa a la sensibilitat.
  • Patir patologies que provoquen un increment del nivell d’acidesa de la boca com les estomacals (hèrnies, úlceres…), les professionals (tastadors de vins i caves…) o les psicològiques (anorèxia, bulímia…).

Tractament i prevenció:

Odontologia preventiva i higiene dentalPer actuar contra la sensibilitat dental se sol recomanar l’ús de pastes dentífriques i col·lutoris específics per a sensibilitat dental. Les pastes, per exemple, acostumen a incloure sals de potassi i agents dessensibilitzants que penetren fins la polpa pels túbuls dentinaris oberts. Algunes inclouen fluorurs per tapar parcialment els túbuls oberts. Hi ha pastes que utilitzen nanopartícules d’hidroxiapatita per segellar els túbuls.

A això se li suma la recomanació de l’odontòleg de:

• Seguir uns bons hàbits alimentaris: evitar aliments i begudes massa dolços i àcids.
  • Correcció de la tècnica i dels hàbits de la higiene dental: raspallar amb els moviments adequats per tal de no retraure les genives, utilitzar un raspall amb la duresa indicada per a no desgastar l’esmalt, canviar de pasta de dents, etc.

Això són recomanacions generals. Cada cas és especial i l’odontòleg serà qui determini si cal algun tractament més.

Per a més informació: al 93 870 98 06, a info@centredentalcastellsague.cat o a la nostra clínica dental del carrer Sant Jaume 43 Baixos de Granollers (08401).

Etiquetes: , , , , , , , , ,