Celiaquia i salut bucal

Quins problemes dentals poden tenir els celíacs?

Celiaquia i salut bucal 0

La celiaquia és una patologia que afecta a l’intestí prim impedint una adequada absorció dels nutrients, però també (en menor mesura) a la salut bucodental. La detecció precoç, una bona salut bucal i seguir una Dieta Sense Gluten (DSG) són claus pel benestar dels pacients celíacs.

La celiaquia és una malaltia sistèmica autoimmune que representa un trastorn en el que la ingesta de gluten en persones susceptibles genèticament provoca sensibilitat als limfòcits (cèl·lules responsables de la resposta immune) que ataquen els seus propis teixits. Això causa la pèrdua de les vellositats de l’intestí prim dificultant la correcta absorció dels nutrients dels aliments. Les persones celíaques no digereixen el gluten (proteïna present en el blat i altres productes) així que han d’evitar-lo.

L’1% de la població mundial pateix celiaquia. A Espanya les xifres són similars, amb unes 450.000 persones afectades segons la Federación de Asociaciones de Celíacos de España.

Símptomes de la celiaquia:

Celiaquia i salut bucal 1Els símptomes són molt diversos. En nens solen ser: diarrea crònica, vòmits, irritabilitat, laxitud, retràs del creixement, distensió abdominal… En adolescents poden no presentar-se símptomes digestius i mostrar-se com una anèmia ferropènica, estrenyiment, retràs de la menarquia, baixa estatura, etc. I en adults, els símptomes acostumen a ser: anèmia ferropènica refractaria, estrenyiment, intestí irritable, infertilitat, dispèpsia, dolors articulars… En ocasions, la celiaquia pot ser asimptomàtica.

La boca també ens pot donar indicis de celiaquia.

Símptomes bucals de la celiaquia:

A través de la boca també es poden detectar signes de celiaquia:

• Càries tot i realitzar una correcte higiene bucodental.
  • Imperfeccions de l’esmalt dental: de forma simètrica en incisius i molars.
    • Canvi del color (taques grogues, blanques o marrons)
    • Fragilitat de l’esmalt
    • Aparença translúcida de l’esmalt dental
  • Major sensibilitat
  • Defectes estructurals de les dents: la mala absorció del calci pot ocasionar defectes en l’estructura de les dents.
  • Aftes bucals: l’aparició de llagues a la boca sol ser habitual.
  • Inflamació de la mucosa bucal: genives, llengua…
  • Major predisposició a malalties gingivals.
  • Síndrome de la boca seca: això pot succeir en casos en els que el pacient celíac també pateix la síndrome de Sjögren, un trastorn que ataca a les glàndules salivals.

Aquests problemes en la salut bucodental es poden tractar. Així que és important acudir al dentista tan per la possible detecció de la celiaquia com per a tractar aquests signes.

Per a més informació: 93 870 98 06, info@centredentalcastellsague.cat, a la nostra clínica dental del carrer Sant Jaume 43 Baixos de Granollers o demanant informació aquí.

FONTS:

ESPGHAN. Gluten Introduction and the Risk of Coeliac Disease: A Position Paper by the European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition.

FACE. 100 preguntas y respuestas sobre la enfermedad celíaca. https://www.celiacos.org/images/pdf/100preguntasyrespuestas.pdf

FACE. Así influye la enfermedad celiaca en la salud bucodental. http://www.celiacos.org/blog/item/1255-asi-influye-la-enfermedad-celiaca-en-la-salud-bucodental.html

FACE. Cuaderno de la enfermedad celíacahttps://www.celiacos.org/images/pdf/CuadernoCeliaca.pdf

FACE. Federación de Asociaciones de Celíacos de España. http://www.celiacos.org/