Alerta amb l’ús imprudent dels antibiòtics

En motiu del Dia Europeu per a l’ús Prudent dels Antibiòtics, recordem la importància de seguir la prescripció mèdica d’un facultatiu i no automedicar-se

El 18 de novembre és el Dia Europeu per a l’ús Prudent dels Antibiòtics promogut pel Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de Malalties i en el que participa el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. Aquesta diada té l’objectiu de cridar a la conscienciació del consum responsable dels antibiòtics i a la sensibilització sobre l’increment progressiu de les resistències als antimicrobians i de l’escassetat de nous antibiòtics que hi puguin fer front.

Espanya és el país occidental amb una de les taxes més elevades de consum d’antibiòtics i de l’aparició d’infeccions per microorganismes resistents a antibiòtics (anomenats bacteris multiresistents o “superbacteris”).

L’ús abusiu i imprudent dels antibiòtics ha originat la necessitat de trobar nous medicaments per tractar malalties més difícils de combatre i que abans es podien curar fàcilment. És per això que cal tenir molta cura amb l’ús no prescrit, desmesurat i descontrolat dels antibiòtics.

RECOMANACIONS

Aquí difonem unes recomanacions que cal tenir en compte:

• Evitar l’automedicació: una prescripció errònia o innecessària per part del mateix pacient pot portar a l’elecció equivocada de medicaments i dosis per tractar malalties o infeccions que no s’aborden amb aquests. Cal anar al metge per obtenir un diagnòstic correcte i per obtenir el tractament mèdic indicat. Només un metge pot diagnosticar i prescriure medicaments.
  • No prendre medicaments sobrants de tractaments anteriors.
  • No adquirir medicaments sense recepta mèdica.
  • Complir el tractament prescrit i seguir les indicacions del metge al peu de la lletra: no escurçar ni allargar la durada del tractament sense consultar-ho al metge, no oblidar la pauta de tractament, no combinar la medicació amb aliments o begudes que poden interferir en els seus efectes…

La Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria aconsella:

antibiotics

EL DENTISTA POT PRESCRIURE ANTIBIÒTICS?

Sí. Els odontòlegs, com els metges, poden prescriure medicaments com els antibiòtics per a tractar infeccions odontogèniques com: pulpitis, abscessos periapicals, Gingivitis Ulcerativa Necrotitzant (GUN), pericoronitis, periimplantitis i periodontitis (de tipus agressiva). També es sol prescriure per evitar infeccions quan es realitzen cirurgies com les d’implants dentals.

És important que el pacient informi al dentista sobre la seva història mèdica, indiqui els medicaments que pren i les al·lèrgies que pugui tenir, segueixi les pautes mèdiques que prescriu l’odontòleg i consulti sempre al dentista si té qualsevol dubte sobre el tractament.

LA MEDICACIÓ NO S’HA DE PRENDRE A LA LLEUGERA

Fonts:

Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya: http://medicaments.gencat.cat/ca/detalls/Noticia/16-11-18-Dia-Europeu-Us-Prudent-Antibiotics

Mediagraphic: http://www.medigraphic.com/pdfs/adm/od-2012/od124e.pdf

World Health Organisation (WHO): http://www.who.int/campaigns/world-antibiotic-awareness-week/infographics/es/

Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria (semFYC): https://www.semfyc.es/medicos/

Etiquetes: , , , , , , , ,